"Purchasing consumable materials" có thể được dịch sang tiếng Việt là "Mua các vật liệu tiêu hao". Đây là quá trình mua sắm các hàng hóa được sử dụng để sản xuất hoặc kinh doanh và có tính chất tiêu hao, được thay thế thường xuyên trong quá trình sản xuất hoặc kinh doanh. Các vật liệu tiêu hao thường được sử dụng thường xuyên và cần được thay thế thường xuyên. Các ví dụ về vật liệu tiêu hao bao gồm vật dụng văn phòng, sản phẩm làm sạch, nguyên liệu và vật liệu đóng gói.

Quá trình mua sắm các vật liệu tiêu hao có thể bao gồm xác định nhu cầu cụ thể của doanh nghiệp hoặc tổ chức, lựa chọn các nhà cung cấp phù hợp, đàm phán giá cả, đặt hàng và giám sát mức tồn kho. Quản lý hiệu quả các vật liệu tiêu hao là rất quan trọng để đảm bảo rằng doanh nghiệp hoặc tổ chức hoạt động hiệu quả và hiệu quả. Điều này có thể bao gồm các chiến lược như triển khai các hệ thống kiểm soát tồn kho, quản lý điểm tái đặt hàng và giám sát mức sử dụng để tối ưu hóa quá trình mua sắm và giảm thiểu lãng phí.


Vật liệu tiêu hao (consumable material) mô tả một loại vật liệu không được đánh giá trong kho và thường được tính vào tài khoản chi phí hoặc tài sản. Do đó, vật liệu tiêu hao được mua trực tiếp cho một đối tượng được chỉ định tài khoản. Ví dụ về vật liệu tiêu hao là vật dụng văn phòng, hệ thống máy tính hoặc máy móc.

Khi một vật liệu được mua trực tiếp cho mục đích sử dụng, không cần thiết phải có bản ghi chính của vật liệu.


Non-valuated material (Material Type UNBW) là một loại vật liệu trong hệ thống SAP ERP được sử dụng để mô tả các vật liệu không đánh giá trong kho và không cần được kiểm soát theo cách thông thường. Điều này có nghĩa là các vật liệu không cần phải được đánh giá hoặc lưu trữ trong kho, và không liên quan đến các hoạt động lưu trữ và đánh giá hàng tồn kho.

Loại vật liệu UNBW được sử dụng chủ yếu cho các vật liệu tiêu hao hoặc các vật liệu đầu vào chưa được đánh giá, chẳng hạn như năng lượng điện, dịch vụ, công cụ và dụng cụ. Với loại vật liệu này, không cần phải tạo bản ghi chính trong hệ thống, và có thể được thực hiện các giao dịch trực tiếp cho một đối tượng tài khoản.

Non-stock material (NLAG) (Material Type NLAG) Loại vật liệu NLAG được sử dụng chủ yếu cho các vật liệu dùng một lần hoặc vật liệu cần được mua mới khi cần thiết, chẳng hạn như vật liệu tiêu hao, nhiên liệu, dịch vụ, công cụ và dụng cụ. Với loại vật liệu này, không cần phải lưu trữ trong kho và không liên quan đến các hoạt động lưu trữ và đánh giá hàng tồn kho. Các giao dịch trực tiếp có thể được thực hiện cho một đối tượng tài khoản.


Account Assignment Objects là các đối tượng trong hệ thống SAP ERP (Enterprise Resource Planning) được sử dụng để phân bổ các chi phí và giá trị hàng hóa tới các tài khoản khác nhau trong hệ thống.

Các đối tượng phân bổ tài khoản bao gồm:

  1. Cost Center: Được sử dụng để phân bổ chi phí đến trung tâm chi phí cụ thể trong công ty.

  2. Internal Order: Được sử dụng để phân bổ chi phí đến một đơn đặt hàng hoặc một dự án cụ thể trong công ty.

  3. WBS Element: Được sử dụng để phân bổ chi phí đến một yếu tố cấu trúc dự án cụ thể trong công ty.

  4. Asset: Được sử dụng để phân bổ chi phí đến một tài sản cụ thể trong công ty.

  5. Sales Order: Được sử dụng để phân bổ giá trị hàng hóa đến đơn đặt hàng hoặc hợp đồng bán hàng cụ thể.

Các đối tượng phân bổ này cho phép các công ty phân bổ chi phí và giá trị hàng hóa tới các khu vực khác nhau trong hệ thống, giúp quản lý chi phí hiệu quả hơn và cải thiện quy trình kế toán và tài chính.





Đối với việc mua các loại hàng hóa, nguyên vật liệu tiêu hoa, sử dụng ngay và luôn sau khi mua về thì chúng ta không nhập kho mà đưa ngay vào sử dụng. Chi phí mua các vật phẩm tiêu hao sẽ được tính vào bộ phận sử dung chúng. Tức là chúng ta đưa vào các tài khoản chi phí như 641/ 642 để ghi nhận chi phí mua các vật phẩm tiêu hao đó.

https://helpsme.misa.vn/2022/kb/mua_ccdc_dua_vao_su_dung/


The various departments in your company report their material requirements to Purchasing using purchase requisitions. These purchase requisitions are then processed in thePurchasing department. To simplify processing, the Purchasing department provides acatalog containing the materials most frequently required by the other departments. Thiscatalog contains both materials with master records and materials without master records.Each material in the catalog comes with a short text, vendor, price, and vendor materialnumber. When a purchase requisition is created, items can be copied from the catalog

あなたの会社には様々な部門が調達部門へ購入依頼を使用して品目が必要性を報告します。その後、これらの購入依頼が調達部門で処理されます。処理を簡略化するために購入部門が他の部門から頻繁に品目を含まれるカタログを提供します。このカタログがマスタレコードがある品目とマスタレコードがない品目も両方を含まれます。カタログの中に各品目はがテキスト(短い)、仕入先、価格、品目番号が付属すます。購入依頼を登録した場合カタログから明細がコピーできます。


1. Maintain personal settings.
Before you create the purchase requisitions, maintain your personal default values. Enter the data for each item.
Define the following values:


1. 個人設定を更新します。
購入依頼を登録する前に個人用の初期値を更新します。各明細にデータを入力します。
以下の値に定義します。

Field 項目
Value 値
Purchasing Group. 購入グループ
Account Assignment Category 勘定設定カテゴリー
Plant プラント
Delivery date 納品日付
Tracking Number  追跡番号

a) Choose LogisticsMaterials ManagementPurchasingPurchase Requisition
Create ( ME51N ).
㋐)ロジスティクス→ 在庫・購買管理→ 購買管理→ 購入依頼→登録(ME51)を選択します。
b) Choose the Personal Setting pushbutton.
b)個人設定押しボタンを選択します

c) Choose the Default Values tab page
c)初期値タフページを選択します。


d) Choose More Fields... to add the plant and the purchasing group to the default values. In the Change Layout dialog box, select Plant and Purchasing Group from the Hidden fields list and choose ( Show selected fields ).
d)追加項目…を選択し、プラント及び購買グループを初期値に追加します。レイアウト更新ダイアログボックスに非表示項目からプラント及び購入グループを選択して (選択項目表示)を選択します

f) Enter the following data on the Default Values tab page:
f)初期値タフページで以下のデータを入力します

g) Save your entries to save your personal default values. The system uses these default
values in the purchase requisition until you change them again

g)個人用の初期値を保存するために入力内容を保存します。これらの初期値は次に更新するまで購買依頼で使用されます

2. Create purchase requisition with catalog items.
カテゴリー明細を含む購買依頼を登録します
==> Create a purchase requisition for a “Stereo Headset Basic X##” and 10 cordless mice of
the model “Cordless Optical Mouse S##”.

=> Use the catalog when you create the items for the headset and the mice. The purchasing
organization for both items is 1000.
ヘッドセットおよびマウスの明細を登録する時カテゴリーを使用します。両方明細の購買組織は1000です。
=> Display the details of the catalog entries before you copy the items to your purchase
requisition.
購買依頼に明細をコピーする前にカタログエントリーの詳細を照会します。
=> Define the following values of account assignment for the individual items from the
following list:

以下のリストから個別の明細に対する勘定定義の以下の値を定義します。



ヒント
複数の勘定定義を入力するために勘定定義タフへ移行して(複数勘定定義)を選択します。
これにより個別勘定定義画面から複数勘定定義画面に移行します。

When you have entered all the data in purchase requisition, check if a valuated goods receipt is provided for both items.

購買依頼ですべてデータを入力してから両方明細に評価入庫を指定することをチェックします。
Save the purchase requisition. 購買依頼を保存します。
Purchase requisition number 購買依頼番号


a) Choose ( Catalog ). The system takes you to the catalog
カタログを選択します。カタログに移動します。
Use the description of the material, or part of the description, as the keyword for the selection. For example, you could enter Headset*## in the Keyword field when searching for the headset
品目テキストまたテキストの一部を選択するキーワードとして使用します。例えば、ヘッドセットを検索する時Headset*##をキーワード項目に入力することができます。

b) Select the required entry from the search result, enter the quantity you need, and choose the Add to Cart pushbutton.
b)検索結果から必須エントリーを選択し、必要な数量を入力してショッピングカートに追加押しボタンを選択します

c) Proceed as described under a) and b) for the material Cordless Optical Mouse S## . Choose the View Cart pushbutton.
d) To display the details for an item, select the Short Description column. You can use the Next Item pushbutton and the Previous Item pushbutton to switch between the detail views for the items. To return to the overview, choose the Back to Cart Preview pushbutton.
d)詳細の明細に照会するにはテキスト(短い)例を選択します。詳細ビューを切り替えするために次明細押ボタン及び前明細ボタンを使用することができます。概要に戻るするには検索結果押しボタンを選択します。

e) Choose the Transfer All pushbutton or the Check out pushbutton to copy the items from the catalog to the purchase requisition.
購買依頼へカタログから明細をコピーするために転送押しボタンまたはチェックアウト押しボタンを選択します。

f) In the item detail for the first item, choose the Account Assignment tab page and enter 400000 in the G/L account field and enter 4100 in the Cost Center field. Choose the Next item pushbutton to open the details of the second item.

最初の明細に詳細明細の中に勘定定義タフページを選択し勘定科目に400000を原価センタに4100を入力します。2番目の明細を開きます次明細押しボタンを選択します。

g) Choose ( Multiple Acct Assignment ) from the Account Assignment tab page and enter the account assignment data for the second item. Enter the following data for
Quantity 6:

g)勘定定義タフページから複数の勘定定義を選択し2番明細に勘定定義を入力します。明細6に以下のデータを入力します

To check if a valuated receipt is provided for the item, choose the Valuation tab page in the item details. Ensure that the Goods Receipt checkbox is selected and the GR NonVal . checkbox is not selected for either item.
明細に評価入庫が指定することをチェックするには詳細の明細で評価タフページを選択します。

B1. Dùng Tcode ME51 để tạo Purchase requisition với Account Assignment category




Ensure that GR is selected and GR non val no is not selected



B2. Tcode - ME5A to display list of PR







Business Example
As a member of the central Purchasing department, you are responsible for processing purchase requisitions for the different departments in your company. You will be able to create a purchase order with reference to a purchase requisition
Create a purchase order with reference to a purchase requisition.
The purchase requisitions for the PC accessories need to be converted into purchase orders.
Create a purchase order for each purchase requisition.
For the purchase requisition that contains catalog items, the vendor H.A.G. Potsdam Gr.## is already assigned as the source of supply for these items. The external hard disks are also ordered from the vendor H.A.G. Potsdam Gr.##.

調達部門のメンバーとして社内の複数部門から購買依頼処理を担当します。購買依頼を参照するより購買発注を登録します。

Check whether the account assignment data and the control for the valuated goods receipt are adopted from the purchase requisition to the purchase order.
Save your purchase order and make a note of the number.


勘定定義データ及び評価入庫の制御が購買発注に購買依頼から採用されるかとうかチェックします。
購買発注を保存し番号を書き留めておきます。




Comments

Popular posts from this blog

Create a company code in SAP ERP system

AR and AP Process Flow in SAP ERP

Upload File Text to The Internal Table and Write to File Log